Excelență în viață și în business.
Seriozitate și profesionalism
Noile Reguli de Etichetă în Business

Noile Reguli de Etichetă în Business

Respectarea anumitor reguli în mediul de afaceri este esențială și poate uneori să fie primul pas către un nou parteneriat profitabil sau către pierderea unui client valoros.

Respectarea anumitor reguli în mediul de afaceri este esențială și poate uneori să fie primul pas către un nou parteneriat profitabil sau către pierderea unui client valoros. Lucrurile se complică mai ales când intervin noile tehnologii, iar regulile de etichetă se schimbă în mod constant.

Așadar, iată câteva sfaturi pentru a face o impresie bună colegilor și partenerilor noștri, pentru a crea noi relații de afaceri, dar și pentru a evita gafele atât de greu de uitat.

1. Telefonul în modul Silențios înseamnă fără vibrații. Telefoanele mobile sunt utile, chiar de neprețuit pentru unii dintre noi. Ne ajută să ținem legătura cu ceilalți și să fim mereu la curent cu tot ceea ce se întâmplă. Totuși, există câteva locuri unde folosirea telefoanelor mobile este interzisă: întâlniri, interviuri, cursuri, teatru, muzee, cinema, lift etc. Chiar dacă așteptăm un apel important sau dorim să comunicăm un aspect esențial al negocierii, trebuie să arătăm respect față de interlocutorii prezenți la întâlniri sau interviu și să amânăm apelul. Dacă așteptați un apel important, puteți comunica dinainte intervalul orar când sunteți disponibil sau lăsați mesageria vocală să preia mesajul. În cazul în care considerați că un telefon care vibrează nu deranjează, gândiți-vă la ultima întâlnire când un telefon de pe masă sau dintr-o geantă vibra; chiar dacă nu sună, acesta este greu de ignorat.

2. Liftul poate fi un spațiu de comunicare și relaționare. De multe ori se întâmplă să ne întâlnim dimineața sau seara în lift cu unii colegi, cu șeful sau chiar cu unii colaboratori. Momentele scurte pe care le petrecem în lift se pot dovedi foarte utile mai târziu, dacă știm să profităm de ele. Așadar, evitați să purtați căști și să ascultați muzică, să trimiteți serii întregi de SMS-uri, să vă verificați e-mail-urile pe smart phone sau să vorbiți la telefon. Făcând aceste lucruri puteți fi considerată o persoană care dorește să se izoleze și care nu vrea să comunice. În plus, unii dintre noi consideră acest comportament nepoliticos.

3. Open Space nu înseamnă deschis discuțiilor oricând. Tot mai multe companii optează pentru spații deschise de lucru, în vederea facilitării comunicării. Chiar dacă nu există mereu un spațiu de lucru bine definit, evitați să dați buzna și să întrerupeți colegii. Este indicat să programați dinainte întâlniri cu persoanele cu care lucrați sau să sunați în prealabil și să întrebați dacă au câteva minute pentru o discuție. Respectați spațiul intim și ritmul de lucru al colegilor.

4. E-mail-urile oficiale rămân oficiale. Chiar dacă aveți o relație amicală cu partenerii, colegii sau colaboratorii, rețineți că emoticoanele sunt rezervate comunicării din afara sferei profesionale. Persoanele care folosesc frecvent fețe zâmbitoare sau triste sunt considerate adesea puerile, imature și lipsite de profesionalism. De asemenea, verificați înainte de a trimite un e-mail dacă mesajul este corect, coerent, clar și concis (regula celor 4 C). În plus, mesajele profesionale se trimit pe cât posibil în timpul programului de lucru. Acum tehnologia ne permite să citim e-mail-urile de pe telefon oricând și oriunde; așadar, evitați să le trimiteți la ore foarte târzii sau în weekend, pentru a respecta timpul de odihnă al interlocutorului.

5. Mesajele pe site-urile de socializare ne reprezintă. Dacă aveți un cont pe LinkedIn sau pe alte site-uri similare, gândiți-vă de 2 ori înainte de a posta un mesaj. Toate persoanele care fac parte din rețeaua profesională vor vedea dacă ați făcut o greșeală sau ați folosit un vocabular neadecvat. În plus, dacă sunteți membru al unor grupuri de discuții de pe astfel de site-uri, înainte de a vă implica într-o discuție, țineți cont de relevanța subiectului prezentat, de argumentele care vă susțin afirmațiile, de vocabularul folosit și de interesele celorlalți membri. De asemenea, folosiți categoriile existente pe grupuri în postarea mesajelor: ofertele de lucru la Jobs, conferințele sau diverse întâlniri la Evenimente etc.

Dacă aveți cont pe Facebook sau site-uri similare și aveți în lista de prieteni colegi sau șefi, învățați să folosiți Privacy Settings și alegeți ce postări să fie accesibile acestora, astfel încât să vadă doar ceea ce este relevant din punct de vedere profesional. Nu ați vrea ca șeful să vadă că luni dimineață la 10h vă urâți job-ul.

Pentru a fi la curent cu tot ce e nou referitor la etichetă în business, vă invit la cursul nostru Protocol în Mediul Business și Diplomatic.

 

Pe curând,

Mădălina Antohe

madalina.antohe@jinfotraining.ro